Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej

Szkoły Podstawowej TWP w Ciechanowie w roku szkolnym 2023/2024

 przyjęty przez Radę Pedagogiczną w dniu 14 września 2023 roku

Program opracowano na podstawie:

  • kierunki polityki oświatowej państwa na rok 2023/2024
  • wnioski i rekomendacje z Planu Pracy Szkoły za rok szkolny 2022/2023
  • wnioski i rekomendacje z realizacji Programu Wychowawczego i Profilaktycznego szkoły w roku szk. 2022/2023
  • wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023
  • priorytety MEiN na rok szkolny 2023/2024
LPZadania do realizacjiSposoby realizacji zadańOsoby odpowiedzialneTermin realizacji
1Wykorzystanie wniosków z diagnozy efektywności pracy wychowawczej do tworzenia programu wychowawczo- profilaktycznegoOpracowanie projektu programu wychowawczo- profilaktycznego 
Dyrekcja
do 30 IX  2023
Przygotowanie wychowawczych planów pracyWychowawcy klasdo 30 IX 2022
2Nowelizacja Statutu SzkołyPrzygotowanie projektu zmian w Statucie Dyrektor, koordynator p. E. Grzeszczakdo 30 IX 2023
3Rozwijanie kompetencji uczenia się.Stosowanie strategii OK, w tym: cele lekcji, kryteria sukcesu, zadania edukacyjne, informacja zwrotna, kostki OK, pomoce OK.Wszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Innowacje:„ Zajęcia doświadczalne i eksperymentalne „„ Praca w terenie- klasa w terenie”


„ Świetlicowe sprawności”



Joanna FalkowskaTeresa StryjewskaElżbieta Grzeszczak, Emilia Kurzęcka, Joanna Szweda

Wychowawcy świetlicy


Cały rok szkolny



Cały rok szkolny
Własny program nauczania języka angielskiego- Język angielski w użyciuPiotr WierzchowskiCały rok szkolny
4Podnoszenie efektywności kształceniaZapoznanie uczniów i rodziców z zapisami Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, jednolite stosowanie przez nauczycieli kryteriów oceniania.Wszyscy nauczycieleNa początku roku szkolnego, okresowe przypominanie.
Udzielanie informacji zwrotnej uczniomWszyscy nauczycieleNa bieżąco
Systematyczne badanie osiągnięć szkolnych uczniów w kontekście wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wykorzystanie wniosków do dalszej pracy.Kl. 1- test na wejście (diagnostyczny)Wrzesień- Październik
Kl. 4b – j. polski, test na wejścieWrzesień- Październik
Kl. 4a ,c – matematyka, testWrzesień- Październik
Kl. 3a ,b i c – test kompetencjiMaj
Kl. 8 egzaminy próbne  z języka polskiegoStyczeń, kwiecień
Kl. 8 egzaminy próbne  z matematykiStyczeń, kwiecień
Kl. 8 egzaminy próbne  z języka angielskiegoStyczeń, kwiecień
Kl. 5-7 test diagnostyczny z języka rosyjskiego, hiszpańskiego, niemieckiegoMaj
Organizacja konkursów, w których rozwijana jest kreatywność i innowacyjność uczniów. Udział w konkursach i zawodach kuratoryjnych, miejskich, powiatowych, ogólnopolskich, szkolnych.Wszyscy nauczycieleCały rok
Wzmocnienie roli biblioteki szkolnej we wspomaganiu rozwoju ucznia i wyrównywaniu szans edukacyjnych:wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów,prowadzenie działań motywujących uczniów do większego zainteresowania czytelnictwemBibliotekarz, wychowawcy,nauczyciele języka polskiegoMaj – Czerwiec
IIWdrażanie oraz     kontynuacja innowacji programowych opracowanychprzez nauczycieli szkoły

„ Zajęcia doświadczalne i eksperymentalne „„ Praca w terenie- klasa w terenie”


„ Świetlicowe sprawności”
Joanna FalkowskaTeresa StryjewskaElżbieta Grzeszczak, Emilia Kurzęcka, Joanna Szweda

Wychowawcy świetlicy
Cały rok szkolny
IIITworzenie warunków do wyrównywania szansedukacyjnych z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji uczniów.Analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych i podjęcie działań w celu ich złagodzenia:analiza środowiska rodzinnego ucznia, kierowanie uczniów na badania do PPP oraz specjalistów,kwalifikowanie na zajęcia wspomagające rozwój, organizowanie pomocy koleżeńskiej, zacieśnienie współpracy z rodzicami,pomoc przy odrabianiu prac domowychNauczyciele przedmiotów, wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny, psycholog,rodziceCały rok szkolny
Zapoznanie się nauczycieli uczących z opiniami PPPP . Zebrania zespołów opracowujących IPET i  WOFUWychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, specjaliściZgodnie z procedurą wewnątrzszkolną
Organizowanie zajęć wspomagającychprawidłowy rozwój dziecka:zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,dydaktyczno- wyrównawcze,zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne;zajęcia rewalidacyjneDyrektor,nauczyciele prowadzący te zajęciaCały rok szkolny
Prowadzenie zajęć terapeutycznych, warsztatowych w bezpośredniej pracy z uczniami zgodnie z zaleceniami PPP oraz potrzebami uczniów w ramach godzin pedagoga, psychologaPsycholog, pedagog, pedagog specjalnyCały rok szkolny
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznejdla uczniów z rozpoznanymi trudnościami   dydaktyczno-wychowawczymi, w tym – organizowanie pracy z uczniem zdolnym, rozwijaniem pasji, zainteresowańPsycholog, pedagog, pedagog  specjalny, wychowawcyCały rok szkolny
Organizowanie pomocy psychologicznej dlarodziców, organizowanie spotkań rodziców z pedagogiem szkolnym, psychologiemWychowawcyCały rok szkolny

Praca zespołów nauczycielskich i ich zadania:eliminowanie niepożądanych problemów związanych z przekraczaniem progu edukacyjnego,wymiana informacji związanych z problemami dydaktycznymi i wychowawczymi,praca z uczniami o obniżonej motywacji i słabym poziomie zaangażowania. Wzmacnianie w nich wiary w odniesienie sukcesu. Szukanie sposobów motywowania uczniów obojętnych lub niezadowolonych ze swoich wyników w nauce,stosowanie oceniania kształtującego – motywowanie uczniów do samodzielności i obiektywizmu w ocenie własnych możliwości.
Wicedyrektor

Wychowawcy
Lider zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz członkowie zespołuLider zespołu matematyczno- przyrodniczego, humanistycznego i przedmiotów artystycznych Lider zespołu językowego
Cały rok szkolny
IVPodniesienie efektów pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły.Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny poprzez kształtowanie i respektowanie właściwych postaw i norm społecznych wśród uczniówWszyscy nauczyciele, pedagog, psycholog, dyrektor, pedagog specjalnyCały rok szkolny
Rozpoznawanie środowiska rodzinnego uczniów poprzez rozmowy indywidualne z rodzicami.Wszyscy wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczycieleCały rok szkolny
Informowanie rodziców o osiągnięciach i zachowaniu dziecka podczas indywidualnych konsultacji i zaplanowanych zebrań, wskazywanie sposobów pomocy, wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych.Wychowawcy, wszyscy nauczyciele, pedagog, psycholog, pedagog specjalnyCały rok szkolny
Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentamiregulującymi funkcjonowanie szkołyWychowawcyCały rok szkolny
Okresowe przypominanie przedmiotowych zasad  oceniania i zasad oceniania zachowaniaWszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Kompleksowe działania organów szkoły irodziców nad poprawą frekwencji uczniów i  rzetelnym wywiązywaniem się z obowiązku  szkolnego.Wychowawcy, wszyscy nauczyciele wychowawcy, pedagog, psycholog, dyrektorCały rok szkolny
Kontynuowanie działań podejmowanych przez wychowawców i nauczycieli w celu budowania właściwych relacji społecznych w klasieWszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Propagowanie i budowanie partnerskich relacji w stosunkach nauczyciel – rodzic poprzez organizowanie spotkań z rodzicami, korzystanie z ich wiedzy i umiejętności, włączenie rodziców do szerszego udziału w planowanych uroczystościach i imprezach szkolnych oraz środowiskowychPedagog we współpracy z wychowawcami wychowawcy, pedagog, nauczyciele, pedagog specjalnyCały rok szkolny
Realizacja szkolnego programu profilaktyczno -Wychowawczego, ukierunkowanie na świadomość zagrożeń w zakresie zdrowia psychicznego dzieciNauczyciele klas I-VIII, pedagog, psycholog, nauczyciele świetlicy, pedagog specjalny , specjalisciCały rok szkolny
Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka,  prawach człowieka.
Nauczyciele klas I-VIII, pedagog,    psycholog, nauczyciele świetlicy Cały rok szkolny
VOrganizowanie warunków sprzyjających rozwojowi samorządnościWzmocnienie roli Samorządu Uczniowskiego jako organu szkoły.Wychowawcy klas IV-VIII, opiekunowie SUCały rok szkolny
Opracowanie rocznego planu pracy SUSU pod kierunkiem opiekunówCały rok szkolny
Realizacja planu pracy SUOpiekunowie SUCały rok szkolny
VIBezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowychZapoznawanie uczniów z problematyką licencji, certyfikatów, praw autorskich, legalności oprogramowania, ze zjawiskiem i konsekwencjami tzw. „cyberprzemocy”.Nauczyciele informatyki, wychowawcyCały rok szkolny
Kształtowanie kompetencji cyfrowych uczniówWszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Bezpieczeństwo w Internecie – kształtowanieu uczniów umiejętności stosowania zasad ochrony osobistej, ochrony danych, ochrony tożsamości cyfrowej, bezpieczne użytkowanie uwzględniające ochronę środowiska naturalnego i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.Wszyscy nauczycieleCały rok szkolny
VIIWdrażanie uczniówdo aktywnego spędzania wolnego  czasu.Realizowanie treści z zakresu edukacji,. prozdrowotnej w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych;Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel e przyrody, wych. fiz, wychowawcy, wychowawcy świetlicyCały rok szkolny
Organizowanie pozalekcyjnych zajęć:sportowo-rekreacyjnych,turystyczno- krajoznawczych,regionalnych.Nauczyciele WF, wychowawcy  świetlicy, wychowawcy klasCały rok szkolny
Udział uczniów w zawodach i imprezach   rekreacyjno -sportowych, testy sprawnościoweNauczyciele wych. fizCały rok szkolny
VIIIKształtowanie postaw patriotycznych – uczniowie znają dziedzictwo narodowe i jego miejsce w kulturze europejskieji światowej.Poznawanie sylwetek wielkich Polaków i ichdziałalności.Wszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Upamiętnianie świąt i rocznic narodowych:Dzień Edukacji NarodowejRocznica Odzyskania Niepodległości,Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 MajaWszyscy nauczycieleZgodnie z kalendarzem świąt narodowych 
Działalność wolontariackaOpiekunowie SUW ciągu roku
IXRozwój doradztwa zawodowegoOpracowanie i realizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, a na jego podstawie program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizowanie treści z zakresu doradztwa zawodowego w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych.Doradca zawodowyCały rok szkolny
Udział uczniów w programach przedsiębiorczościna terenie miastaDoradca zawodowyZgodnie z harmonogramem
Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.Doradca zawodowy, pedagog,wychowawcyTygodnia przedsiębiorczości. cały rok
XWspółpraca szkołyze środowiskiem lokalnymWzmocnienie współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców ze środowiskiem lokalnymDyrektorCały rok szkolny
Kontynuacja współpracy i wymiana doświadczeń  z instytucjami w mieście, gminie i poza nią.DyrektorCały rok szkolny
XIMotywowanie nauczycieli do osiągania mistrzostwa osobistego poprzez rozwój i doskonalenie zawodoweZorganizowanie szkoleń dotyczących stosowania technologii komputerowej, oraz w zakresie kształcenia obcokrajowców z uwzględnieniem utrzymującej się wśród uczniów problemów emocjonalnych i społecznych.DyrektorCały rok szkolny
Poznawanie przez nauczycieli najnowszej wiedzy z zakresu nauczania, wychowania i psychologii.Wszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Doskonalenie umiejętności w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Wszyscy nauczycieleCały rok szkolny
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami – lekcje otwarte, pokazowe, baza scenariuszy lekcjiDyrektor, bibliotekarzCały rok szkolny
XIIRozwój bazy szkołyDoposażenie sal lekcyjnych w pomocedydaktyczne;DyrektorCały rok szkolny
Systematyczne uzupełnianie księgozbioru   w bibliotece szkolnej. Uzupełnienie sprzętu sportowegoDyrektorCały rok szkolny
Kontynuowanie remontów wewnątrz budynku   szkołyDyrektorCały rok szkolny
XIIIKultywowanie tradycji szkołyOrganizacja uroczystości ślubowania uczniów klas pierwszych, pasowanie na zerówkowiczaWychowawcy klasy pierwszej i zerówkiPaździernik
Organizowanie imprez, uroczystości klasowych, szkolnychWszyscy nauczycieleW ciągu roku
XIVWprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele).Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalneji etnicznej.Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.Promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno.Rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką.Współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym.Wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm.Kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych.Kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku.Zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie.Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.Wszyscy nauczycieleCały rok szkolny
XVZapewnienie bezpieczeństwaw szkoleZapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczaszajęć wychowania fizycznego, zajęć  świetlicowychNauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy  świetlicyCały rok szkolny

Program zaakceptowano do realizacji uchwałą rady pedagogicznej z dnia 14 września 2023 roku