Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej
Szkoły Podstawowej TWP w Ciechanowie w roku szkolnym 2023/2024
przyjęty przez Radę Pedagogiczną w dniu 14 września 2023 roku
Program opracowano na podstawie:
- kierunki polityki oświatowej państwa na rok 2023/2024
- wnioski i rekomendacje z Planu Pracy Szkoły za rok szkolny 2022/2023
- wnioski i rekomendacje z realizacji Programu Wychowawczego i Profilaktycznego szkoły w roku szk. 2022/2023
- wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023
- priorytety MEiN na rok szkolny 2023/2024
LP | Zadania do realizacji | Sposoby realizacji zadań | Osoby odpowiedzialne | Termin realizacji |
1 | Wykorzystanie wniosków z diagnozy efektywności pracy wychowawczej do tworzenia programu wychowawczo- profilaktycznego | Opracowanie projektu programu wychowawczo- profilaktycznego | Dyrekcja | do 30 IX 2023 |
Przygotowanie wychowawczych planów pracy | Wychowawcy klas | do 30 IX 2022 | ||
2 | Nowelizacja Statutu Szkoły | Przygotowanie projektu zmian w Statucie | Dyrektor, koordynator p. E. Grzeszczak | do 30 IX 2023 |
3 | Rozwijanie kompetencji uczenia się. | Stosowanie strategii OK, w tym: cele lekcji, kryteria sukcesu, zadania edukacyjne, informacja zwrotna, kostki OK, pomoce OK. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny |
Innowacje:„ Zajęcia doświadczalne i eksperymentalne „„ Praca w terenie- klasa w terenie” „ Świetlicowe sprawności” | Joanna FalkowskaTeresa StryjewskaElżbieta Grzeszczak, Emilia Kurzęcka, Joanna Szweda Wychowawcy świetlicy | Cały rok szkolny Cały rok szkolny | ||
Własny program nauczania języka angielskiego- Język angielski w użyciu | Piotr Wierzchowski | Cały rok szkolny | ||
4 | Podnoszenie efektywności kształcenia | Zapoznanie uczniów i rodziców z zapisami Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, jednolite stosowanie przez nauczycieli kryteriów oceniania. | Wszyscy nauczyciele | Na początku roku szkolnego, okresowe przypominanie. |
Udzielanie informacji zwrotnej uczniom | Wszyscy nauczyciele | Na bieżąco | ||
Systematyczne badanie osiągnięć szkolnych uczniów w kontekście wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wykorzystanie wniosków do dalszej pracy. | Kl. 1- test na wejście (diagnostyczny) | Wrzesień- Październik | ||
Kl. 4b – j. polski, test na wejście | Wrzesień- Październik | |||
Kl. 4a ,c – matematyka, test | Wrzesień- Październik | |||
Kl. 3a ,b i c – test kompetencji | Maj | |||
Kl. 8 egzaminy próbne z języka polskiego | Styczeń, kwiecień | |||
Kl. 8 egzaminy próbne z matematyki | Styczeń, kwiecień | |||
Kl. 8 egzaminy próbne z języka angielskiego | Styczeń, kwiecień | |||
Kl. 5-7 test diagnostyczny z języka rosyjskiego, hiszpańskiego, niemieckiego | Maj | |||
Organizacja konkursów, w których rozwijana jest kreatywność i innowacyjność uczniów. Udział w konkursach i zawodach kuratoryjnych, miejskich, powiatowych, ogólnopolskich, szkolnych. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | ||
Wzmocnienie roli biblioteki szkolnej we wspomaganiu rozwoju ucznia i wyrównywaniu szans edukacyjnych:wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów,prowadzenie działań motywujących uczniów do większego zainteresowania czytelnictwem | Bibliotekarz, wychowawcy,nauczyciele języka polskiego | Maj – Czerwiec | ||
II | Wdrażanie oraz kontynuacja innowacji programowych opracowanychprzez nauczycieli szkoły | „ Zajęcia doświadczalne i eksperymentalne „„ Praca w terenie- klasa w terenie” „ Świetlicowe sprawności” | Joanna FalkowskaTeresa StryjewskaElżbieta Grzeszczak, Emilia Kurzęcka, Joanna Szweda Wychowawcy świetlicy | Cały rok szkolny |
III | Tworzenie warunków do wyrównywania szansedukacyjnych z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji uczniów. | Analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych i podjęcie działań w celu ich złagodzenia:analiza środowiska rodzinnego ucznia, kierowanie uczniów na badania do PPP oraz specjalistów,kwalifikowanie na zajęcia wspomagające rozwój, organizowanie pomocy koleżeńskiej, zacieśnienie współpracy z rodzicami,pomoc przy odrabianiu prac domowych | Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny, psycholog,rodzice | Cały rok szkolny |
Zapoznanie się nauczycieli uczących z opiniami PPPP . Zebrania zespołów opracowujących IPET i WOFU | Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, specjaliści | Zgodnie z procedurą wewnątrzszkolną | ||
Organizowanie zajęć wspomagającychprawidłowy rozwój dziecka:zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,dydaktyczno- wyrównawcze,zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne;zajęcia rewalidacyjne | Dyrektor,nauczyciele prowadzący te zajęcia | Cały rok szkolny | ||
Prowadzenie zajęć terapeutycznych, warsztatowych w bezpośredniej pracy z uczniami zgodnie z zaleceniami PPP oraz potrzebami uczniów w ramach godzin pedagoga, psychologa | Psycholog, pedagog, pedagog specjalny | Cały rok szkolny | ||
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznejdla uczniów z rozpoznanymi trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi, w tym – organizowanie pracy z uczniem zdolnym, rozwijaniem pasji, zainteresowań | Psycholog, pedagog, pedagog specjalny, wychowawcy | Cały rok szkolny | ||
Organizowanie pomocy psychologicznej dlarodziców, organizowanie spotkań rodziców z pedagogiem szkolnym, psychologiem | Wychowawcy | Cały rok szkolny | ||
Praca zespołów nauczycielskich i ich zadania:eliminowanie niepożądanych problemów związanych z przekraczaniem progu edukacyjnego,wymiana informacji związanych z problemami dydaktycznymi i wychowawczymi,praca z uczniami o obniżonej motywacji i słabym poziomie zaangażowania. Wzmacnianie w nich wiary w odniesienie sukcesu. Szukanie sposobów motywowania uczniów obojętnych lub niezadowolonych ze swoich wyników w nauce,stosowanie oceniania kształtującego – motywowanie uczniów do samodzielności i obiektywizmu w ocenie własnych możliwości. | Wicedyrektor Wychowawcy Lider zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz członkowie zespołuLider zespołu matematyczno- przyrodniczego, humanistycznego i przedmiotów artystycznych Lider zespołu językowego | Cały rok szkolny | ||
IV | Podniesienie efektów pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły. | Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny poprzez kształtowanie i respektowanie właściwych postaw i norm społecznych wśród uczniów | Wszyscy nauczyciele, pedagog, psycholog, dyrektor, pedagog specjalny | Cały rok szkolny |
Rozpoznawanie środowiska rodzinnego uczniów poprzez rozmowy indywidualne z rodzicami. | Wszyscy wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
Informowanie rodziców o osiągnięciach i zachowaniu dziecka podczas indywidualnych konsultacji i zaplanowanych zebrań, wskazywanie sposobów pomocy, wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych. | Wychowawcy, wszyscy nauczyciele, pedagog, psycholog, pedagog specjalny | Cały rok szkolny | ||
Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentamiregulującymi funkcjonowanie szkoły | Wychowawcy | Cały rok szkolny | ||
Okresowe przypominanie przedmiotowych zasad oceniania i zasad oceniania zachowania | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
Kompleksowe działania organów szkoły irodziców nad poprawą frekwencji uczniów i rzetelnym wywiązywaniem się z obowiązku szkolnego. | Wychowawcy, wszyscy nauczyciele wychowawcy, pedagog, psycholog, dyrektor | Cały rok szkolny | ||
Kontynuowanie działań podejmowanych przez wychowawców i nauczycieli w celu budowania właściwych relacji społecznych w klasie | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
Propagowanie i budowanie partnerskich relacji w stosunkach nauczyciel – rodzic poprzez organizowanie spotkań z rodzicami, korzystanie z ich wiedzy i umiejętności, włączenie rodziców do szerszego udziału w planowanych uroczystościach i imprezach szkolnych oraz środowiskowych | Pedagog we współpracy z wychowawcami wychowawcy, pedagog, nauczyciele, pedagog specjalny | Cały rok szkolny | ||
Realizacja szkolnego programu profilaktyczno -Wychowawczego, ukierunkowanie na świadomość zagrożeń w zakresie zdrowia psychicznego dzieci | Nauczyciele klas I-VIII, pedagog, psycholog, nauczyciele świetlicy, pedagog specjalny , specjalisci | Cały rok szkolny | ||
Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka, prawach człowieka. | Nauczyciele klas I-VIII, pedagog, psycholog, nauczyciele świetlicy | Cały rok szkolny | ||
V | Organizowanie warunków sprzyjających rozwojowi samorządności | Wzmocnienie roli Samorządu Uczniowskiego jako organu szkoły. | Wychowawcy klas IV-VIII, opiekunowie SU | Cały rok szkolny |
Opracowanie rocznego planu pracy SU | SU pod kierunkiem opiekunów | Cały rok szkolny | ||
Realizacja planu pracy SU | Opiekunowie SU | Cały rok szkolny | ||
VI | Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych | Zapoznawanie uczniów z problematyką licencji, certyfikatów, praw autorskich, legalności oprogramowania, ze zjawiskiem i konsekwencjami tzw. „cyberprzemocy”. | Nauczyciele informatyki, wychowawcy | Cały rok szkolny |
Kształtowanie kompetencji cyfrowych uczniów | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
Bezpieczeństwo w Internecie – kształtowanieu uczniów umiejętności stosowania zasad ochrony osobistej, ochrony danych, ochrony tożsamości cyfrowej, bezpieczne użytkowanie uwzględniające ochronę środowiska naturalnego i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
VII | Wdrażanie uczniówdo aktywnego spędzania wolnego czasu. | Realizowanie treści z zakresu edukacji,. prozdrowotnej w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych; | Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel e przyrody, wych. fiz, wychowawcy, wychowawcy świetlicy | Cały rok szkolny |
Organizowanie pozalekcyjnych zajęć:sportowo-rekreacyjnych,turystyczno- krajoznawczych,regionalnych. | Nauczyciele WF, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas | Cały rok szkolny | ||
Udział uczniów w zawodach i imprezach rekreacyjno -sportowych, testy sprawnościowe | Nauczyciele wych. fiz | Cały rok szkolny | ||
VIII | Kształtowanie postaw patriotycznych – uczniowie znają dziedzictwo narodowe i jego miejsce w kulturze europejskieji światowej. | Poznawanie sylwetek wielkich Polaków i ichdziałalności. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny |
Upamiętnianie świąt i rocznic narodowych:Dzień Edukacji NarodowejRocznica Odzyskania Niepodległości,Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja | Wszyscy nauczyciele | Zgodnie z kalendarzem świąt narodowych | ||
Działalność wolontariacka | Opiekunowie SU | W ciągu roku | ||
IX | Rozwój doradztwa zawodowego | Opracowanie i realizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, a na jego podstawie program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizowanie treści z zakresu doradztwa zawodowego w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych. | Doradca zawodowy | Cały rok szkolny |
Udział uczniów w programach przedsiębiorczościna terenie miasta | Doradca zawodowy | Zgodnie z harmonogramem | ||
Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji. | Doradca zawodowy, pedagog,wychowawcy | Tygodnia przedsiębiorczości. cały rok | ||
X | Współpraca szkołyze środowiskiem lokalnym | Wzmocnienie współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców ze środowiskiem lokalnym | Dyrektor | Cały rok szkolny |
Kontynuacja współpracy i wymiana doświadczeń z instytucjami w mieście, gminie i poza nią. | Dyrektor | Cały rok szkolny | ||
XI | Motywowanie nauczycieli do osiągania mistrzostwa osobistego poprzez rozwój i doskonalenie zawodowe | Zorganizowanie szkoleń dotyczących stosowania technologii komputerowej, oraz w zakresie kształcenia obcokrajowców z uwzględnieniem utrzymującej się wśród uczniów problemów emocjonalnych i społecznych. | Dyrektor | Cały rok szkolny |
Poznawanie przez nauczycieli najnowszej wiedzy z zakresu nauczania, wychowania i psychologii. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
Doskonalenie umiejętności w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny | ||
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami – lekcje otwarte, pokazowe, baza scenariuszy lekcji | Dyrektor, bibliotekarz | Cały rok szkolny | ||
XII | Rozwój bazy szkoły | Doposażenie sal lekcyjnych w pomocedydaktyczne; | Dyrektor | Cały rok szkolny |
Systematyczne uzupełnianie księgozbioru w bibliotece szkolnej. Uzupełnienie sprzętu sportowego | Dyrektor | Cały rok szkolny | ||
Kontynuowanie remontów wewnątrz budynku szkoły | Dyrektor | Cały rok szkolny | ||
XIII | Kultywowanie tradycji szkoły | Organizacja uroczystości ślubowania uczniów klas pierwszych, pasowanie na zerówkowicza | Wychowawcy klasy pierwszej i zerówki | Październik |
Organizowanie imprez, uroczystości klasowych, szkolnych | Wszyscy nauczyciele | W ciągu roku |
XIV | Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele).Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalneji etnicznej.Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom. | Promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno.Rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką.Współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym.Wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm.Kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych.Kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku.Zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie.Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny |
XV | Zapewnienie bezpieczeństwaw szkole | Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczaszajęć wychowania fizycznego, zajęć świetlicowych | Nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy świetlicy | Cały rok szkolny |
Program zaakceptowano do realizacji uchwałą rady pedagogicznej z dnia 14 września 2023 roku
Najnowsze komentarze